ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

نطق تاریخی نماینده فقید گرگان در دفاع از استان شدن گلستان


نطق تاریخی شهید دکتر قندهاری نماینده مردم گرگان و آق قلادر مجلس شورای اسلامی در۲۰ مهر ۷۷ در دفاع از استان شدن گلستان در صحن علنی قرائت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

همکاران گرامی تقاضا دارم به لحاظ اهمیت موضوع دقایقی به این مطالب که حاوی اطلاعات مفیدی در ارتباط با لایجه استان گرگان است توجه بفرمایید.

همانگونه که مستحضرید تقسیمات متناسب کشوری در مبحث مدیریت کلان از متغیرهای مهم محسوب و از ضرورتهای دوران نوسازی سیاسی و توسعه، تجدید نظر در ساختار تقسیمات و تعدیل استانهای بزرگ و استقرار مدیریت برخوردار از اختیارات، جهت بهره‌گیری منطقی از منابع مادی و انسانی است. بر همین اساس اهم دلایل موافقت با این لایحه مزید اطلاع مجلس محترم به عرض می رسد:

۱_ این لایحه که بعد از کارشناسی مفصل در دولت سردار سازندگی مصوب و در سه کمیسیون شوراها و امور داخلی، برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی و مرکز پژوهشهای مجلس نیز به تصویب و تایید رسیده است. بر طبق مفاد ماده (۹) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و تایید اولویت تقدیم آن به مجلس در کمیسیون سیاسی، دفاعی هیات وزیران و کسب اجازات لازمه و در نظر گرفتن کلیه شاخصه‌های قانونی تاسیس استان جدید، تقدیم مجلس محترم شده است. استان پیشنهادی گرگان با حدود (۱) میلیون و (۴۲۴) هزار و (۲۱۴) نفر طبق سرشماری سال ۷۵ جمعیت داشته?و (۲۲) هزار کیلومتر مساحت. پرجمعیت‌تر از (۱۳) و وسیع از (۸) استان فعلی کشور، با (۷) شهرستان و (۱۵) بخش و ویژگی‌های مهم تاریخی، اقتصادی و اجتماعی است و فلسفه تقدیم لایحه، اجرای قوانین تقسیمات و برنامه دوم، ضرورتهای دوران توسعه و قابلیت‌های منطقه گرگان است.

۲ـ دشواری اداره امور استان پرجمعیت مازندران با (۴) میلیون و (۲۰۰) هزار نفر جمعیت، سومین استان پرجمعیت و حدود (۴۶) هزار کیلومتر مساحت در شکل نامتناسب، عرض متوسط کمتر از (۱۰۰) و طول بیش از (۶۰۰) کیلومتر کشیده‌ترین استان کشور، دارای (۱۸) شهرستان و (۴۶) بخش، از دلایل دیگر تقدیم این لایحه است. شرایط مذکور کارکردهای اساسی مدیریت، بویژه نظارت و اشراف بر مناطق و تسهیل در ارائه خدمات به مردم را با مشکل جدی مواجه و از نظر کارشناسی راه کار عمده حل آن اصلاح فرم خطی و تعدیل جمعیتی ـ ساختاری و متناسب سازی حیطه مدیریت با?تقسیم اصولی استان مازندران است و یقینا برآیند چنین اقدامی رشد و توسعه بیشتر هر دو استان مازندران و گرگان را در پی خواهد داشت.

۳ـ منطقه گرگان از نظر اقتصاد کشاورزی، منابع طبیعی، دامپروری، شیلات، بازرگانی خارجی و ارتباط با کشورهای مسلمان آسیای مرکزی و دریای خزر از موقعیت ممتازی برخوردار است. (۶۵۰) هزار هکتار زمین مزروعی با تنوع (۷۲) محصول زراعی و باغی، مقام اول تولید پنبه و دانه‌های روغنی، مرکز مهم تولید غلات و حبوبات کشور، (۲) میلیاردو (۲۰۰) میلیون متر مکعب آب، (۱) میلیون و (۳۰)هزار هکتار مرتع، (۵) میلیون و (۶۰۰) هزار واحد دامی بومی و مهاجر، (۴۳۰) هزار هکتار جنگل، تولید (۳۰۰) هزار متر مکعب چوب و انواع گل و گرده آن، اقتصاد شیلاتی انواع ماهیان گرمابی و سردابی و میگو، مقام اول تولید خاویار صادراتی، (۳۵۰) واحد صنعتی بزرگ و کوچک، جاذبه‌های گردشگری و توریستی کم نظیر در دریا و جنگل و کوهستان، معادن ذی قیمت، واقع شدن در مسیر جاده بین المللی، انجام بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی توسعه شامل فرودگاه بین المللی گرگان، فرودگاه کلاله، بنادر تجاری و مسافربری ترکمن و گز، بزرگراه سراسری شمال، راه‌آهن، تلفن همراه، دانشگاه تخصصی علوم کشاورزی با (۱۰) دانشکده تابعه، دانشگاه علوم پزشکی، سه دانشگاه پیام نور، سه دانشگاه آزاد، استقرار لشکر (۳۰) پیاده، تیپ مهندسی (۴۵) جوادالائمه، تیپ یکم نینوا، تیپ (۶۰) زرهی، (۷۷) هزار رزمنده بسیجی، مرزهای امن و مستحکم بیانگر شرایط ویژه این منطقه در دوران سازندگی کشور است. متاسفانه علی رغم توانمندیهای مذکور به دلیل فقدان مدیریت مستقل و برخوردار از اختیارات سطح بالای اداری جهت نهایی کردن تصمیمات از امکانات و منابع موجود، استفاده مطلوب نشده و بخشهایی از منطقه از محرومیت و عقب ماندگی و بیکاری رنج می‌برد. گواه این مطلب، بی‌آب و دیم بودن ۲۳ از اراضی کشاورزی به مقدار (۴۵۰) هزار هکتار و هرز رفتن صدها میلیون متر مکعب ?ب شیرین است. بدیهی است با ارتقاء سطح تشکیلات اداری می‌توان از قابلیتهای منطقه جهت نیل به خودکفایی و استقلال کشور بهره‌وری مطلوب تری نمود.

۴ـ وجود تفاوتهای تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی استان پیشنهادی با مازندران سرفراز، از دلایل دیگر تقدیم این لایحه است. نمایندگان محترم! طبق اسناد معتبر در طول تاریخ، شمال کشور از سه سرزمین گرگان یا استرآباد، مازندران یا طبرستان، گیلان یا دیلمان تشکیل شده و گرگان در تاریخ (۵) هزار ساله مکتوب خود، بویژه در ادوار هخامنشیان، عباسیان، صفویه و قاجاریه تا سال ۱۳۱۴ همواره مرکز استان و ولایت بوده و محدوده جغرافیایی بندرگز تا جنگل گلستان را شامل می‌شد، ولی رضاخان ساختار تقسیمات کشوری این منطقه را بهم زد و هویت مرکزی آن را از بین برد. در عدم تجانس فرهنگی توجه به این نکته مهم است که بارزترین شاخصه فرهنگی هر قوم و ملتی نحوه تکلم و زبان محاوره‌ای آنان است. در شرایطی که مردم عزیز مازندران به زبان گیلکی در محاورات سخن می‌گویند، بیش از (۹۰) درصد مردم منطقه گرگان به زبان محلی و محاوره‌‌ای مازندرانی تکلم نمی‌کنند.

مساله قابل دقت در تفاوت سیاسی و اجتماعی مازندران و گرگان، نصب دو نماینده رسمی و مستقل از جانب حضرت امام راحل ـ سلام الله ـ و مقام معظم رهبری ـ حفظه الله ـ در این مناطق است. اگر استان مازندران و گرگان از وحدت یکپارچگی همه جانبه استانی برخوردار بودند ضرورتی برای نصب دو نماینده ولی فقیه در یک استان نبود.

۵ـ وجود بیش از (۴۰) مرکزیت کل اداری مستقر در گرگان از قبیل سازمان جهاد سازندگی، سازمان کشاورزی، اداره کل صدا و سیما، راه و ترابری و ادارات کل دیگری که در جزوات تقدیمی نامشان درج شده است ضمن اینکه دلیل روشنی بر ضرورت تاسیس استان جدید بوده، مبین کاهش شدید بار مالی ایجاد استان گرگان نیز می‌باشد.

۶ـ لزوم ارائه پاسخ مثبت نظام اسلامی به خواست دیرینه مردمی که در کلیه سفرهای مقامات عالی رتبه، آن را جدی مطرح و رفع ظلم رضاخان و بازگشت به ساختار تقسیمات تاریخی منطقه را خواستار شده‌اند، از دلایل دیگر این لایحه است. مردمی که اهدا (۳۷۰۰) شهید، (۱۰) هزار و (۳۲۱) جانباز، (۹۸۸) آزاده و (۷۷) هزار رزمنده، نشان از ایثار آنان برای اسلام عزیز است. لذا از شما همکاران عزیز تقاضا دارم در صورت صلاح دید به این لایحه که توسط دستگاه‌های اجرایی نظام، بویژه وزارتخانه‌های حساس سیاسی ـ امنیتی (کشور، اطلاعات، دفاع و خارجه) کارشناسی و موافقت شده و کمیسیونهای تخصصی و فرعی مهم مجلس نیز آن را تصویب کرده و مرکز پژوهشها که موظف به ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقی پیرامون طرحها و لوایح است نیز در (۳۰) صفحه ضمن بحثهای مفصل، به رد دلایل مخالفان استان شدن گرگان پرداخته و به شبهات سیاسی ـ امنیتی، بویژه ترکیب جمعیتی استان جدید پاسخ روشن داده و اعلام نموده این شبهات، بنیاد صحیح اطلاعاتی نداشته و نگرانی‌ها بی مورد و عاری از حقیقت است، رای موافق داده و صدها هزار انسان شریف و ایثارگری که چشم انتظار عنایت امنای ملت هستند را دلشاد فرمایید.

والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد