ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

تذکر رهبر انقلاب به دولت روحانی "بی‌سابقه" بود


رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت دولت‌های مختلف، هرگز تذکری شبیه آنچه در 13 مهرماه بعد از سفر هیات ایرانی به نیویورک بیان کردند، نداشته‌اند.


در حالی که 5 روز از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد دولت یازدهم در نیویورک می گذرد، بحث در خصوص مصداق فرمایش ایشان مبنی بر "برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود" همچنان در رسانه ها و محافل سیاسی ادامه دارد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، فارغ از این موضوع، نکته ای که در این میان قابل تامل به نظر می‌رسد، مقایسه بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت دولت یازدهم با بیانات ایشان در زمان های مشابه دولت های پیشین است.

مقام معظم رهبری در اولین هفته های آغاز به کار دولت های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد، هیچ گاه تذکری مشابه آنچه خطاب به دولت یازدهم بیان شد، نداده بودند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای 13 مهرماه امسال در حالی که تنها دو ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می گذشت، در بیانات خود درباره عملکرد تیم ایرانی در سازمان ملل فرمودند "درباره از آنچه در سفر اخیر بود حمایت می‌کنیم البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود لکن ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکایی‌ها بدبینیم."

به این بهانه مروری کوتاه داریم بر آنچه رهبر معظم انقلاب در آغاز به کار دولت های یادشده در بالا بیان نموده اند.

در سال 72 رهبر معظم انقلاب از زمان تنفیذ حکم هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جمهور تا پایان مهرماه آن سال 11 بار در برنامه های مختلف به سخنرانی پرداختند یا با صدور پیام به مراسم گوناگون نظرات خویش را بیان کردند. در هیچ یک از این موارد، انتقاد یا تذکری جدی به دولت وقت که ناشی از اقدامات اعضای کابینه باشد دیده نمی شود.

ایشان در سوم شهریور به مسئولان و کارگزاران دولت فرمودند: "همین‏طور که جناب آقاى «هاشمى» اشاره کردند، من‏هم واقعاً یکى از آرزوهایم این است: نگاه به مناطق محروم و طبقات مستضعف کشور و آن مناطقى که مورد بى‏مهرى دستگاههاى طاغوتى در گذشته قرار گرفته‏اند. این از جمله کارهاى بسیار لازم و واجب است که ان‏شاءاللَّه آقایان در هر جا که هستند - چه در کارهاى اقتصادى، چه فنّى، چه علمى و چه فرهنگى - دنبال کنند. این، همان خواهد شد که مردم و مجلس شوراى اسلامى از شما متوقّع هستند."

در سال 76 و در آغاز به کار دولت سیدمحمد خاتمی نیز مواضع مشابهی از سوی رهبری معظم انقلاب بیان شده بود. ایشان در 13 سخنرانی یا پیام خود ضمن ارائه توصیه های لازم به دولت انتقاد برجسته ای را متوجه اقدامات دولت نکردند.

آیت الله خامنه ای در 24 مهرماه در کرج در خصوص تبلیغات دشمن مبنی بر جدایی مردم و مسئولان از مبانی انقلاب و دین فرمودند: "و اما نکته دوم، تبلیغِ دورماندن مسؤولان یا متصدّیان دولتى یا جوانان از مبانى اسلام و دین و انقلاب است. این دروغ، از آن اوّلى بزرگتر است! به هیچ وجه چنین نیست. امروز در این کشور، هر کس که در یک مسؤولیت بزرگ و تعیین‏کننده مشغول انجام خدمت است، بزرگترین هدفش آن است که بتواند این کشور را با تعالیم زندگى‏بخش اسلام بسازد؛ این کشور را به برکت دین خدا آباد کند؛ این کشور را به عزّتى که دین خدا براى مردم خواسته است برساند؛ این کشور را به آبادانى و علم و تمدّنى که اسلام به انسانها و ملتها مى‏دهد، نائل کند. هدف، این است."

رهبر معظم انقلاب در سال 84 و در آغاز فعالیت دولت محمود احمدی نژاد نیز در 17 سخنرانی و پیام خود تا پایان مهرماه آن سال، رویه مشابهی را در ارائه توصیه های لازم به دولت پیمودند و باز هم انتقاد یا تذکر برجسته ای که معطوف به اقدامات دولت در همان مدت اندک سپری شده از عمرش باشد، ارائه نکردند.

ایشان در 29 مهرماه 84 در خطبه های نماز جمعه تهران در خصوص عملکرد دولت در شروع به کار آن فرمودند: "درباره‏ى دولت، آنچه که من به نظرم مى‏رسد که لازم است عرض بکنم، این است که دولت ما بحمداللَّه یک دولت تازه نفس و آماده به کار است. آنچه که من از نزدیک احساس مى‏کنم این است که مى‏بینم به‏طور جدى این برادران آماده هستند تا وظایفى را که قانون برعهده‏ى آنها گذاشته است، انجام بدهند و همان شعارهایى را که مطرح شده است، تحقق ببخشند؛ من این را احساس مى‏کنم که عازم بر کار کردن و عمل کردن هستند. الان که زمان کوتاهى از تشکیل این دولت گذشته است - حالا دو ماه یا دو ماه و نیم - انسان مى‏بیند بعضى‏ها که در قبال برخى از مسائل، پنج سال و ده سال صبر کردند و چیزى نگفتند، حالا در این دو، سه ماه بى‏صبرى مى‏کنند؛ پا به زمین مى‏زنند که چرا فلان کار نشد!؟ چرا فلان کار چنین شد!؟ باید به دولت کمک کرد؛ باید به آن کسانى که در وسط این گود مشغول چالش‏هاى بزرگ هستند، مدد رساند و فرصت داد تا کار خودشان را انجام بدهند. البته اگر خداى نکرده، کوتاهى‏یى صورت بگیرد، بنده خودم اولْ مدعى خواهم بود؛ لیکن این هم که ما دولتى را که اول کارش هست و هنوز از تشکیل آن، دو، سه ماه بیش نگذشته است، به پاى میز مطالبه بکشیم و دایم از او مطالبه کنیم که چرا فلان کار نشد، این، بى‏انصافى است."

مرور همه بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز فعالیت دولت های مختلف این واقعیت را گوشزد می‌کند که ایشان در مدت مشابهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد، هرگز تذکری شبیه آنچه در 13 مهرماه بعد از سفر هیات ایرانی به نیویورک بیان کردند، نداشته اند و بدون تردید تذکر ایشان به دولت حجت الاسلام حسن روحانی "بی‌سابقه" بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد