ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

ایران سلام

باید فکری به حال اهلی کردن آدمها بکنیم. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست ...

خبر تقلبی بودن منشور کوروش خبری دروغین و کذب است

در حالی که روز 7 آبان گرامیداشت کوروش کبیر بود در تاریخ ششم و هفتم آبان موزه ملی ایران به دلیل به روزکردن سیستم های امنیتی تعطیل شده بود...در آخرین ساعات روز جمعه 7 آبان، خبر و فیلمی با مضمون فریب بزرگ قرن مبنی بر تقلبی بودن منشور کوروش در موزه ملی ایران در سایتهای غیر رسمی دیده شد  

به گزارش ایران پرس، این فیلم که در حقیقت فیلم پخش شده از ورود منشور به ایران توسط صدا و سیما در کنار چند عکس موزه لندن قرار گرفته و با مقایسه‌ی دو تصویر، قصد دارد  ثابت نماید که منشور موجود در موزه بریتانیا با منشور موجود در موزه ملی متفاوت است.
در تصویر دیده می‌شود، کناره‌های استوانه اصلی منشور عمق بیشتری داشته است و منشور موجود در ایران کناره هایی صاف دارد.
بنا به همین گزارش جهت روشن شدن موضوع، تصمیم به تحقیقات بیشتری در این رابطه گرفتیم  و مدتها در سایت ها و منابع مختلف مشغول جستجوی عکس‌ها و فیلم‌های مختلف از منشور کوروش بودم.
صبح زود با چند خبر گزاری تماس گرفتم. بیشتر آنها در جریان نبودن،‌با مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و موزه ملی تماس گرفتم و ایشان برای ساعت 3 بعد از ظهر قرار مصاحبه گذاشت.
که در اینجا نتیجه بازدید خودم از منشور و گفتگو با کارشناس موزه و نتایج تحقیقاتم رو برای شما بیان میکنم.
منشور کوروش در حقیقت 140 سال پیش در عراق یا همان بابل قدیم کشف شده است.کاشف منشور کوروش شخصی هست به نام هرمز رسام که با اینکه نام ایرانی دارد اما ایرانی نیست و عراقی هست. رسام با وجود علاقه به باستان شناسی و کشفیاتی که در بابل داشته است به پیشنهاد دوستش به موزه بریتانیا می‌رود و عضو آکادمی موزه بریتانیا می‌شود. بعد ها طی اکتشافی که از طرف موزه بریتانیا بر روی تپه‌های بابل صورت می‌گیرد این مرد موفق به کشف منشور کوروش به همراه 600 تکه گل نوشته‌دار می شود. منشور حقوق بشر کوروش استوانه‌ایی سفالی از گل رس است که 23 سانتی متر طول و 11 سانتی متر عرض دارد که پیام کوروش در هنگام ورود به بابل با خط میخی نوشته شده است.
از این رو منشور کوروش با وجودی که پشتوانه فرهنگی ماست. تنها به دلیل آنکه گروه کاوشگر بریتانایی آن را به دست آورده بود در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
آخرین باری که منشور به ایران امانت داده شده بود 37 سال پیش در جریان بر گزاری جشنهای 2500 ساله بوده است. بعد از آن منشور به ایران نیامده بود. ارسال مجدد این منشور که قرار بود در سال گذشته انجام بگیرد با این بهانه که انتخابات ایران مشکوک بوده است، از طرف موزه بریتانیا انجام نگرفت و بعد از یکسال در حالی که ایران از آمدن منشور ناامید شده بود برای مدت 4 ماه به ایران امانت داده شد.
به همراه منشور، کارشناش مرمت از موزه بریتانیا به ایران آمد و کارشناسان ایرانی خودمان منشور را مورد بازرسی و کارشناسی قرار دادند از جمله این افراد کارشناسان بزرگی همچون آقای دکتر صراف و آقای دکتر اکبرزاده می‌باشند.

بر اساس گزارش ایران پرس بازدیدی که از خود منشور انجام گرفت و صحبت‌هایی که با کارشناس و راهنمای موزه بعمل آمد امکان تقلبی بودن منشور یک درصد هم امکان پذیر نیست. زیرا موزه ملی ایران که جزو 5 موزه برتر جهان است با موزه بریتانیا تبادلات زیادی دارند و ایران برای دو نمایشگاه ایران صفوی و امپراتوری فراموش شده به موزه بریتانیا آثار و اشیاء زیادی قرض داده است و در قبال آن موزه بریتانیا نیز موظف بوده است تا منشور را به ایران بفرستد. این مطلب دقیقا در صحبت‌های کارشناس موزه بریتانیا نیز آمده است. طبق گفته راهنمای موزه، نمونه یا سمپل منشور کوروش  که از سالیان قبل در موزه ملی جهت بازدید نگهداری شده است دقیقا مانند نمونه واقعی آن است. یعنی دارای دوسر که یک سر آن کاملا صاف است و سر دیگر آن کمی فرو رفته است و اگر موزه بریتانیا میخواست بدل منشور را به ما بدهد به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته امکان تشخیص آثار بدل و  اصل با تمام جزییاتی ساخت، قابل تشخیص است.
 اما اینکه چرا در فیلم موزه بریتانیا، منشور کوروش به نظر دارای دو سر فرو رفته است، مربوط به نورپردازی و نحوه تصویر برداری منشور است که آن را اینگونه نشان داده است. از نظر کارکنان موزه ملی ایران هیچ گاه دو موزه بزرگ دنیا برای نگه داشتن حیثیت و آبروی خود در دنیا اقدام به ارسال نسخه بدل اشیاء باستانی نمی‌کنند.
بنا به همین گزارش به همراه منشور دو قطعه کوچک دیگر نیز وارد ایران شد و در موزه و در زیر منشور کوروش قرار گرفته است. کارشناسان بریتانیایی معتقدند این دو قطعه قسمت ریخته شده منشور است. اما دقت و تیزبینی کارشناسان ایرانی ثابت کرد که این دو قطعه مربوط به منشور حقوق بشر کوروش نیست و منشورهای دیگری هم در آن زمان وجود داشته است.
 بر اساس ترجمه جدیدتر و کامل‌تر منشور کوروش، تمام مضمون منشور کوروش در مورد عدالت و صلح خواهی و حقوق انسان هاست. در صورتی که دو قطعه جدید در مورد مخارج و هزینه های شهر بابل می باشد و رنگ آن با رنگ منشور کوروش فرق دارد.
دقت نظر کارشناسان ایرانی در مورد قطعات ارسالی قابل ستایش است.
بنابراین خبر تقلبی بودن منشور کوروش خبری دروغین و کذب است. کسانی که پشتوانه ملی و فرهنگی ایران را با وجود این همه کارشناس خبره و مراقبت سفت و سخت زیر سوال میبرند آب در هاون می کوبند.
منشور کوروش تنها 71 روز دیگر میهمان موطن خود ایران است. برای بازدید اولین منشور جقوق بشر در دنیا فرصت را از دست ندهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد